Janitza.cz

Janitza Electronics se zabývá vývojem a výrobou energeticky úsporných systémů. Je výrobcem digitálních měřidel, systémů SEMS, univerzálních multimetrů, regulátorů jalového výkonu, systémů pro řízení spotřeby, ¼ hodinového maxima a dalších přístrojů nejvyšší kvality.

KBH.cz

Společnost KBH vyrábí, dodává a instaluje komponenty pro kompenzaci jalového výkonu. Zákazníky jsou elektromontážní firmy, výrobci rozvaděčů, projektanti, velkoobchody a velkoodběratelé elektrické energie. Společnost nabízí kvalitní komponenty a služby za velice příznivé ceny.

11. července 2007, Autor: Spalová monika
Nezařazené články

Alternativní doprava


Vítejte u nového seriálu, ve kterém se budeme zabývat alternativními pohony dopravních prostředků. Celý seriál má šest dílů, budete se s ním tedy setkávat celý letošní rok. Povíme si mnoho o hybridních vozidlech, elektrických vozidlech, vozidlech na palivové články, alkohol či vozidlech na sluneční pohon, seznámíme se s jejich technologií, ukážeme si novinky ze světa a rovněž se zamyslíme nad využitím podobných vozidel v ČR.

Alternativní doprava

seriál o nekonvenčních druzích dopravy

Dnešní číslo se budeme věnovat hybridním vozidlům, respektive jejich základními technologickými prvky, vlastnostmi a nejnovějšími modely na současném trhu.

Co je to vlastně hybridní vozidlo?

Hybridní vozidlo je konstruováno tak, aby mohlo využívat jednak benzínového motoru a jednak motoru elektrického. Základním důvodem je tedy výrazně ekonomické a posléze i ekologické využívání paliva. Stěžejní částí, která pohání celé vozidlo je nám dobře známý spalovací motor, jehož standardní funkce jsou do jisté míry omezené. Jako dodatečná, avšak velmi výkonná jednotka slouží elektrický motor, který je v zásadě využíván ve fázi zrychlení a předjíždění. Jedná se o malý, leč o velmi výkonný motor umístěný zpravidla po boku motoru benzínového (viz. obrázek). Elektrická energie je vyráběna jak z činnosti benzínového motoru, tak při tzv. opakovaném brzdění vozidla (viz. dále). V zadní části vozidla je pak umístěn akumulátor, jehož úkolem je shromažďovat vyrobenou elektrickou energii.
Zásadní výhodou hybridních vozidel je značná redukce emisí a samozřejmě ekonomické využívání daného vozidla. Elektromotor výrazně zvyšuje výkon celého vozidla, přičemž akumulátor elektrické energie je schopný se dobít sám a není tedy závislý na vnějších elektrických zdrojích.

 



Základní části hybridního vozidla

Spalovací motor
Jedná se o motor, který známe u běžných vozidel, jejichž pohonnou hmotou je benzín či nafta. Rozdíl spočívá v tom, že je v podstatě menší, ale poměrně výkonnější.

Elektrický motor
Elektrický motor asistuje spalovacímu při určitých situacích jako je fáze zrychlení a předjíždění. Hraje rovněž důležitou roli v přeměně energie ze spalovacího motoru a z tzv. opakovaného brzdění. Vyrobenou elektrickou energii uloží do akumulátoru. V neposlední řadě je jeho úkolem zažehnutí spalovacího motoru.

Akumulátor elektrické energie
Jeho úkolem je uchovat vyrobenou elektrickou energii. Zvyšuje výkon celého vozidla, je větší akumulátor elektrické energie spalovací motor elektrický motor než u konvenčních vozidel a shromažďuje v sobě daleko více elektrické energie.

                             

Fáze pohybu hybridního vozidla

Startování a jízda
Vozidlo nastartujeme běžným způsobem, spalovací motor se zahřeje a pohání celé vozidlo. Již při startu vozidla začne elektrický motor transformovat energii vyrobenou spálením paliva k výrobě energie elektrické, která se pak uloží v akumulátoru.
V průběhu jízdy pohání celé vozidlo benzínový motor a zároveň část své vyrobené energie předává elektromotoru k výrobě elektrické energie, která se uloží v akumulátoru (obě fáze jsou znázorněny na obrázcích).


Zrychlení a předjíždění
V první fázi předjíždění musí vozidlo intenzivně zrychlit a během tohoto zrychlení je využíván jak spalovací motor, tak motor elektrický. Oba jsou pak schopni pohánět celé vozidlo. Elektrický motor využívá energie uložené v akumulátoru a v podstatě pak slouží jako akcelerační jednotka celého vozidla.


Brzdění
Jedná se velmi důležitou fázi pohybu, kdy elektrický motor přeměňuje jinak nevyužitou energii otáčení kol na elektrickou energii, která se pak hromadí v akumulátoru. Otáčející se kola vozidla otáčí rotorovou částí elektromotoru a brzdný systém zpomaluje celé vozidlo. Brzdný proces je rovněž uskutečňován pomocí běžného tření disků.

Zastavení
Pokud vozidlo zastaví (např. při signalizaci červené barvy na světelné křižovatce nebo z dalších důvodů), spalovací motor se automaticky vypne a celé vozidlo drží v pohotovosti elektrický motor. Automobil je tak jednak šetrný vůči prostředí a jednak umí ekonomicky využívat palivo. Baterie tady slouží i k dalším funkcím jako je elektronické ovládání vozidla, klimatizace apod.

Hybridní vozidla na silnicích



V ČR nejsou zatím hybridní vozidla běžně k vidění. Naopak v západní Evropě, USA a Japonsku jsou stále více žádány a poptávány. Vozidla se vykazují nízkou spotřebou, aerodynamickým tvarem a velmi nízkou produkcí škodlivin. Například Opel Astra hybrid se může chlubit výbornými jízdními vlastnostmi, dynamikou a spotřebou pod 4 litry na 100 km. Celý systém pohonu tohoto vozidla tvoří dva do série zapojené elektronicky řízené elektromotory v kombinaci se spalovacím motorem. Nová Astra představená letos v autosalonu v Detroitu může být poháněna jen těmito dvěma elektromotory. Vozidlo disponuje objemem 1,7 kW a výkonem 92 kW. Elektromotory se mohou chlubit výkonem 30 kW a 40 kW. Po propočtech a srovnání spotřeby mezi srovnatelnými vznětovými modely je nová Astra o 25 % hospodárnější. Astra využívá dva separátní elektronické palubní systémy, takže je možné vidět, zda je v činnosti pouze spalovací agregát nebo elektrický motor, popřípadě oba elektrické motory zároveň. Dle mého názoru jsou hybridní vozidla plnohodnotnou náhradou současných vozidel se spalovacím motorem, už jen díky svým jedinečným jízdním vlastnostem. Jejich cena je zhruba o 50 - 70 tis. Kč větší než u jejich benzínových verzí. Příště si představíme vozidla na vodíkový pohon, která jsou ve světě neméně známá.

Pavel Kučeravec
http://www.ekodo.euweb.cz/

Zdroje:
1) U.S. Department of energy: Environmental Protection Agency
2) Magazine of EV World: The World of electric, hybrid and alternative Fuel Vehicles

Sdílet

Komentáře

Najdete nás na Facebooku
Odběr novinek
Server CESKAENERGETIKA.cz
Česká Energetika s.r.o. a Česká energetická asociace provozují portál www.ceskaenergetika.cz, vydávají dva časopiy z oblasti energetiky a OZE, pořádají na tato témata semináře a konference pro laickou i odbornou veřejnost.
Důležité odkazy
Spolupracujeme
Najdete nás také na
Portál www.ceskaenergetika.cz © 2011 pohání redakční systém MultiCMS. Grafické zpracování Cossi Design.